شمیم وصال

موسسه سازمان مردم نهاد مشاوره خانواده و سبک زندگی

شمیم وصال

موسسه سازمان مردم نهاد مشاوره خانواده و سبک زندگی

کمک مالي



کمک مالي به ما

مبلغ هدیه 1000 تومان



پرداخت آنلاين
کمک مالي



کمک مالي به ما

واريز مبلغ دلخواه



پرداخت آنلاين
طبقه بندی موضوعی
تماس با ما

ابزار نظر سنجی

بخشی از بودجه یک میلیارد و 833 میلیون دلاری دیپلماسی عمومی آمریکا برای تغییر ارزش‌ها و سبک زندگی در ایران اختصاص یافته است که این امر را با اتکا بر پخش رادیویی، تلویزیونی، ماهواره‌ای، وب‌سایت، وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهد.

بودجه 51 میلیارد دلاری آمریکا برای «جنگ نرم» علیه ایران و سایر کشورهای جهان + سند/// در حال ویرایش

ایالات متحده برای تقویت «قدرت نرم» و نفوذ بیشتر در جهان برای سال 2015 بودجه بیش از یک میلیارد و 833 میلیون دلاری اختصاص داده است. این بودجه فقط جهت پیشبرد «دیپلماسی عمومی» آمریکا در اکثر اقصی نقاط جهان به صورت رسمی صرف می‌شود که البته بودجه‌های غیررسمی و محرمانه دیگری نیز وجود دارد که جهت نفوذ نرم توسط سازمان‌های اطلاعاتی استفاده می‌شود و هیچ‌گاه در رابطه با آن اخبار یا اطلاعاتی به بیرون انتشار پیدا نمی‌کند. مجموعه‌های خصوصی نیز بخشی از پیشبرد دیپلماسی عمومی آمریکا را برعهده دارند که اطلاعاتی نیز از بودجه سالانه آنها در دست نیست.

برای تعریف «دیپلماسی عمومی» آمریکا می‌توان گفت که مجموعه تلاش‌های ایالات متحده جهت تصرف قلب و مغز‌های مردم سایر کشورهای جهان به وسیله ارزش‌های آمریکایی است.

در جدیدترین گزارش «کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا» (ACPD)، در مورد دیپلماسی عمومی و برنامه‌های رسانه‌ای (پخش تلویزیونی و ماهوا‌ره‌ای) در سطح بین‌المللی، نحوه چگونگی اختصاص بودجه یک میلیارد و 833 میلیون دلاری ارائه شده است. در این گزارش، دیپلماسی عمومی هیئت مدیره بنگاه سخن‌پراکنی آمریکا (Broadcasting Board of Governors) و وزارت خارجه شامل برنامه‌های تبادل امور فرهنگی و شورای آموزش به صورت جزء به جزء بیان شده است.

بودجه 51 میلیارد دلاری آمریکا برای «جنگ نرم» علیه ایران و سایر کشورهای جهان + سند/// در حال ویرایش
کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا یک گروه دوحزبی است که در سال 1948 از سوی کنگره آمریکا تاسیس شد

کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا یک گروه دوحزبی است که در سال 1948 از سوی کنگره آمریکا تاسیس شد و وظیفه آن، طراحی، تدوین و پیشنهاد سیاست‌ها و برنامه‌های مورد نیاز دستگاه‌های دولتی آمریکا در حوزه دیپلماسی عمومی و افزایش اثربخشی سیاست‌های مورد استفاده آنها در این حوزه است. در ابتدای سال 2013 وظیفه دیگری به کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا محول شد و این کمیسیون موظف شد گزارش سالانه جامعی درباره فعالیت‌های دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی بین‌المللی تهیه کند.

هم‌اکنون استراتژی دیپلماسی عمومی آمریکا و اجرای آن خیلی بیشتر در سیاست خارجی این کشور ادغام شده است. این دیپلماسی، با ادعای دفاع از حقوق بشر و مبارزه با خشونت، تمرکز بر روی تغییر بافت سیاسی، وارونه‌سازی ارزش‌های اجتماعی و خلق فرصت‌ها و جنبش‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی در دستور کار دیپلماسی عمومی آمریکا قرار دارد.

بودجه 51 میلیارد دلاری آمریکا برای «جنگ نرم» علیه ایران و سایر کشورهای جهان/// در حال ویرایش

بررسی بودجه «دیپلماسی عمومی» آمریکا علیه ایران

بخشی از این گزارش به ایران مربوط می‌شود؛ جایی که تمرکز آمریکایی‌ها بر روی تغییر ارزش‌ها و سبک زندگی مردم ایران (جنگ نرم) استوار شده است. طبق گزارش «کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا»، سه شبکه رادیویی-تلویزیونی این وظیفه مهم و استراتژیک را بر عهده دارند:

طبق این گزارش بخش فارسی صدای آمریکا بودجه مالی ۱۵ میلیون و ۱۳۳ هزار دلاری دارد و روش ارائه برنامه آن به شکل تلویزیون ماهواره‌ای، رادیو ماهواره‌ای، وب‌سایت و موبایل سایت، و رسانه اجتماعی است. مجموع پخش برنامه‌های رادیویی این سرویس، 14 ساعت و مجموع پخش برنامه‌های تلویزیونی آن، 168 ساعت در هفته را در بر می‌گیرد.

به ادعای گزارش مذکور، بخش فارسی صدای آمریکا با هدف ارتباط مستقیم برقرار کردن با مردم داخل ایران ایجاد شد. طبق ادعای بنگاه سخن‌پراکنی آمریکا، 24 درصد از بزرگسالان ایرانی بخش فارسی صدای آمریکا را دنبال می‌کنند. این سرویس، از تمامی ابزار ممکن شامل ماهواره، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و وبلاگ، تجهیزات چند رسانه‌ای برای ارتباط برقرار کردن با مخاطب خود بهره می‌برد. در این شبکه، تمامی اخبار مربوط به ایران مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد. همچنین به مباحث هنری، فرهنگی، و علمی نیز پرداخته می‌شود. بخش قابل توجهی نیز به بیان ارزش‌های آمریکایی و تبلیغ سبک زندگی آمریکایی اختصاص دارد. از دیگر برنامه‌های می‌توان به اخبار بامدادی و شبانگاهی و شوی جوانان ایرانی اشاره کرد.

این گزارش سپس "رادیو فردا" را مورد بحث قرار می‌دهد که بودجه مالی 6 میلیون و 967 هزار دلاری دارد و روش ارائه برنامه آن از طریق رادیو، تلویزیون، وب‌سایت و موبایل سایت، و رسانه اجتماعی و دارای مجموع پخش رادیویی 168 ساعت در هفته است.

بودجه 1 میلیارد و 833 میلیون دلاری آمریکا برای «جنگ نرم» علیه ایران و سایر کشورهای جهان + سند/// در حال ویرایش
تخصیص بودجه به «رادیو فردا» و «صدای آمریکا» فقط بخشی از جنگ نرم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است


به ادعای این گزارش، رادیو فردا، تنها رادیوی فارسی زبان 24 ساعته قابل دسترس ایرانیان از طریق ماهواره است. برنامه‌های اصلی این رادیو، شامل اخبار، تحلیل و گزارش حوادث جاری در داخل ایران است و البته خبرهای مربوط به خاورمیانه و دیگر نقاط جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین بخش موسیقی پاپ دارد و با هنرمندان فراری و سیاست‌مداران و اپوزیسیون جمهوری اسلامی مصاحبه می‌کند. میانگین 11 میلیون و 500 هزار صفحه متن در سال 2014 در وب‌سایت رادیو فردا وجود داشت و صفحه فیس‌بوک این رادیو، هم ‌اکنون دارای 1 میلیون و 30 هزار طرفدار است. در ادامه این گزارش ادعا می‌کند که بیش از دو سوم طرفداران وب‌سایت این رادیو، از داخل ایران هستند و یکی از برجسته‌ترین برنامه‌های رادیو فردا، برنامه «پس فردا» با اجرای فرشید منافی است. همچنین برنامه‌های دیگر به بحث‌های چالشی در مورد سیاست روز ایران می‌پردازد در دستور کار این رادیو قرار دارند.

رادیو فردا، رادیوی تلویزیونی مجله خبری بامدادی خود به نام "صبحانه با اخبار" را علاوه بر کانال ماهواره‌ای خود، از طریق کانال‌های ماهواره‌ای صدای آمریکا نیز پخش می‌کند. این سرویس، تولید تلویزیونی‌ خود را در سال 2015 با 7 عنوان خبری 5 دقیقه‌ای که راس هر ساعت از 8 بامداد تا 1 بعد از ظهر طول می‌کشد، بیشتر کرد.

بودجه 51 میلیارد دلاری آمریکا برای «جنگ نرم» علیه ایران و سایر کشورهای جهان + سند/// در حال ویرایش
اختصاص بودجه به بیان «ارزش‌های آمریکایی» و تبلیغ «سبک زندگی آمریکایی» از اولویت‌های دیپلماسی عمومی ایالات متحده است


یکی از نقاط قابل توجه در این گزارش موضوع اختلاف افکنی میان ایرانی‌های آذری‌زبان با پخش برنامه‌هایی از سرویس صدای آمریکا (VOA) در آذربایجان که بودجه سالانه 646 هزار دلاری دارد.
روش ارائه برنامه آن از طریق رادیو، تلویزیون، وب‌سایت و موبایل سایت، و رسانه اجتماعی صورت می‌گیرد و مجموع پخش برنامه‌های رادیویی آن 2 ساعت و 20 دقیقه و مجموع پخش برنامه‌های تلویزیونی آن 4 ساعت و 20 دقیقه در هفته است.

این گزارش تاکید می‌کند: این سرویس، خود را به عنوان یک آژانس خبری چند رسانه‌ای در عرصه رسانه‌های آذربایجانی مطرح کرده است. صدای آمریکا در آذربایجان اخبار سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی، پزشکی، اجتماعی، و فرهنگی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این شبکه، بخش‌هایی همچون "بررسی آمریکایی" و "دیدگاه جهانی" است که دیدگاه آمریکایی خود نسبت به مسائل روز را به مخاطبان می‌نمایاند. VOA آذربایجان، همچنین برای ایرانی‌های آذری‌زبان منبع خبری محسوب می‌شود. بسته‌های خبر صوتی روزانه این سرویس، شامل 2 مصاحبه و گزارش و خلاصه خبرهای روز است. برنامه‌‌های خبری تصویری هفته شامل 5 الی 6 دقیقه زمان است و شوی تلویزیونی دارای 6 ال 8 دقیقه‌ زمان.

بودجه 1 میلیارد و 833 میلیون دلاری آمریکا برای «جنگ نرم» علیه ایران و سایر کشورهای جهان + سند/// در حال ویرایش
بر طبق این گزارش، برای بودجه دیپلماسی عمومی آمریکا در سال 2015 مبلغ یک میلیارد و 833 میلیون دلار اختصاص یافته که این بودجه برای سال 2016 به مبلغ یک میلیارد و 906 میلیون دلار افزایش پیدا می‌کند


این در حالی است که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای سازمان صدا و سیما فرمودند که جنگ نرم فقط مخصوص ایران نیست اما در موضوع ایران، هدف اصلی از این جنگ نرمِ فکر شده و حساب شده، استحاله جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن است.

بودجه 51 میلیارد دلاری آمریکا برای «جنگ نرم» علیه ایران و سایر کشورهای جهان + سند/// در حال ویرایش
رهبر انقلاب فرمودند: «در همه تولیدات و فراورده‌های صوتی، تصویری و مکتوب جبهه مقابل ملت ایران، مقاصد و اهداف جنگ نرم، البته عمدتاً به‌طور غیرمستقیم، پیگیری و القا می‌شود»


فهرست گزارش 2015 کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا

بررسی فهرست این گزارش مشخص می‌کند که آمریکایی‌ها بر روی جوانان حساب ویژه‌ای باز کردند؛ وجود برنامه‌هایی مانند طرح رهبران جوان، برنامه زبان انگلیسی، برنامه‌های دانشگاهی، برنامه‌های ورزشی، برنامه‌های مربوط به جوانان و سایر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری برای نفوذ نرم در جوانان اثر بیشتری خواهد داشت.

فهرست این گزارش که دیپلماسی عمومی در سایر نقاط جهان را نیز در برمی‌گیرد و حجم آن نشاندهنده میل آمریکا به نفوذ در این مناطق است را جهت استحضار و اطلاع بیشتر خوانندگان محترم ارائه گردیده است:


مقدمه

دیپلماسی عمومی آمریکا در سال 2014/15

دیپلماسی عمومی و بودجه تخصیصی پخش بین‌المللی

10 مورد برتر ACPD



فهرست توصیه‌ها
 توصیه‌های خاص وزارت خارجه آمریکا
 توصیه‌های خاص هیئت مدیره بنگاه سخن‌پراکنی

دیپلماسی عمومی و مبارزه با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز

مبارزه با تاثیر منفی روسیه در اروپا و آسیای مرکزی

طرح‌های ابداعی رهبران جوان: آفریقا، آسیای جنوب شرقی، و قاره آمریکا

 طرح رهبران جوان آفریقا (YALI)
 طرح رهبران جوان آسیای مرکزی (YSEALI)
 طرح رهبران جوان قاره آمریکا (YLAI)


پژوهش و ارزیابی دیپلماسی عمومی و نمایش بین‌المللی

تحکیم پرسنل دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه آمریکا

باز نگاه‌داشتن فضاهای آمریکایی و قابل دسترس بودن آنها برای تبعه‌های خارجی


صدای آمریکا در آفریقا


فعالیت‌های مرتبط به واشنگتن
سیاست، برنامه‌ریزی، و دفتر منابع معاون وزیر در زمینه دیپلماسی و امور عمومی

شورای امور فرهنگی و آموزشی

دفتر سیاست
مرکز میراث فرهنگی
دفتر برنامه‌های دانشگاهی
برنامه فولبرایت
برنامه زبان انگلیسی
دفتر تبادلات فرهنگی و حرفه‌ای
بخش برنامه‌های مربوط به جوانان
بخش متخصصین حرفه‌ای
 بخش برنامه‌های فرهنگی
بخش برنامه‌های ورزشی موسوم به اسپورتز یونایتد
برنامه مدیریت بازدید بین‌المللی (IVLP)
تبادلات بخش خصوصی

شورای امور عمومی
اداره مشارکت رسانه‌ای بین‌المللی (IME)
اداره مشارکت دیجیتال (ODE)
واحد پاسخگویی سریع (RRU)
مراکز جراید خارجی (FPCs)
اداره خدمات تصویری (OVS)
اداره سخنگو (SPOX)
اداره مناسبات مطبوعاتی (PRS)
اداره برنامه‌ریزی استراتژیک (OSP)

شورای برنامه‌های اطلاعاتی بین‌المللی (IIP)
برنامه‌ها
تولیدی‌ها
جایگاه‌ها

مرکز ازتباطات استراتژیک ضد تروریسم

دفاتر دیپلماسی عمومی ادارت کاربردی
شورای عملیات‌های ثبات و مناقشه (CSO)
شورای ضد تروریسم (CT)
شورای دموکراسی، حقوق بشر، و کار (DRL)
شورای امور تجاری و اقتصادی (EB)
شورای اعمال قانون و مبارزه بین‌المللی با مواد مخدر (INL)
شورای پژوهش و اطلاعات (INR)
شورای سازمان‌های بین‌المللی (IO)
شورای امنیت بین‌المللی و بازداری (ISN)
شورای اقیانوس‌ها و امور بین‌المللی علمی و محیطی (OES)
شورای امور نظامی-سیاسی (PM)
شورای آلودگی، پناهندگی، و مهاجرت (PRM)

هیئت مدیره بنگاه سخن‌پراکنی (BBG)

بودجه سال مالی 2014
تحقیق و ارزیابی
تلاش‌های ضد سانسور
صندوق تکنولوژی (منبع) باز رادیو آزاد آسیا

فعالیت‌های زمینه‌دار

دیپلماسی عمومی آمریکا در منطقه آفریقا
پخش بین‌المللی در آفریقای دارای صحراهای متعدد
پروفایل کشو ربه کشور منطقه آفریقا
کشور هدف: کنیا
کشور هدف: افریقای جنوبی

دیپلماسی عمومی آمریکا در آسیای شرقی و منطقه اقیانوسیه
پخش بین‌المللی در آسیای شرقی و اقیانوسیه
پروفایل کشور به کشور منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه

دیپلماسی عمومی آمریکا در منطقه اروپا و اوراسیا

پخش بین‌المللی در اروپا
پروفایل کشور به کشور منطقه اروپا و اوراسیا
کشور هدف: مجارستان
کشور هدف: مولداوی

دیپلماسی عمومی آمریکا در منطقه آسیای خاور نزدیک
پخش بین‌المللی در منطقه آسیای خاور نزدیک
پروفایل کشور به کشور منطقه خاور نزدیک
کشور هدف: الجزیره

دیپلماسی عمومی آمریکا در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی
پخش بین‌المللی در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی
پروفایل کشور به کشور منطقه آسیای مرکزی و جنوبی

دیپلماسی عمومی آمریکا در منطقه نیمکره غربی
پخش بین‌المللی در نیمکره غربی
پروفایل کشور به کشور منطقه نیمکره غربی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۵
مدیریت سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">